PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: organowe rekomendacje Arkadiusza Bialica

2023-01-18

W akcji Instrument Miesiąca bardzo chcemy oddać głos osobom najmocniej z samym instrumentem związanym, w związku z czym na naszej stronie i w mediach społecznościowych pojawiać się będą specjalne rekomendacje przygotowywane przez instrumentalistów. Do przejrzenia naszego katalogu pod kątem literatury organowej w pierwszej kolejności zaprosiliśmy Arkadiusza Bialica! Zapraszamy do zapoznania się z wybraną przez niego listą utworów.


Gorąco rekomenduję następujące utwory na organy solo oraz z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej:


 

Władysław Żeleński, 25 preludiów op. 38 na organy


– to znakomity zbiór utworów dla osób rozpoczynających swoją przygodę z organami. Władysław Żeleński znany z wielkich dzieł symfoniczno-operowych, takich jak opera Janek czy Uwertura charakterystyczna W Tatrach napisał ten cykl miniatur organowych z myślą o młodych organistach uczących się dopiero dbałości o piękne legato oraz prowadzenia muzycznej frazy. Nigdy nie zapomnę moich początków nauki gry na organach w klasie profesora Jacka Kuliga, który na tych właśnie utworach w sali organowej Państwowej Szkole Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie uczył mnie podstaw warsztatu organowego.


 

Felix Mendelssohn-Bartholdy, VI Sonata na organy


– Zafascynowany twórczością Johanna Sebastiana Bacha Felix Mendelssohn-Bartholdy był także wybitnym  wirtuozem organów, cenionym także jako improwizator. VI Sonata powstała najprawdopodobniej jako spontaniczna improwizacja, która później została zapisana i wydana jako ostatnia z cyklu sześciu sonat organowych. Tym samym Mendelssohn dał nowe życie formie sonatowej, która w romantycznej odsłonie przybierała najróżniejsze oblicza. Otwierający sonatę chorał Vater unser im Himmereich, czyli Ojcze nasz, który jesteś w niebie potraktowany jest jako temat, po którym następują kolejne wariacje, dzięki czemu możemy pokazać różne kombinacje głosów organowych, od delikatnego piano do organo pleno, czyli pełnego brzmienia organów. Jest to jeden z tych utworów, które idealnie nadają się do programu koncertu inaugurującego nowo powstałe organy.


 

Andrzej KrzanowskiRelief III na organy


– W programach koncertowych staram się umieszczać utwory kompozytorów polskich. Relief III Andrzeja Krzanowskiego to doskonały przykład utworu niebanalnego, pozwalającego na pokazanie nieoczywistych kombinacji brzmieniowych organów. Bardzo miło wspominam też nagranie tego utworu dla wydawnictwa ANAKLASIS w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Świetna przygoda!


 

Wojciech Widłak Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy 


– to utwór, z którym mam wyjątkowe wspomnienia. Praca nad nim oraz jego prawykonanie, które odbyło się w Filharmonii Krakowskiej z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie pod batutą Wojciecha Czepiela były dla mnie niezwykle inspirujące. Utwór ten został także doskonale przyjęty na festiwalu „Warszawska Jesień”, gdzie podczas koncertu inauguracyjnego 51. edycję festiwalu wystąpiłem z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Krzysztofa Urbańskiego. 


 

Aleksander Glinkowski Aisthesis na organy i orkiestrę


– Bardzo wysoko cenię twórczość tego kompozytora. Jego język muzyczny, który jest zapewne sumą doświadczeń zdobytych podczas studiów pod kierunkiem Bolesława Szabelskiego oraz Iannisa Xenakisa, jest wyjątkowo wciągający i pełen energii. Pracuję obecnie nad jego niewydaną jeszcze Sonatą na organy i jestem zafascynowany oryginalnością pomysłów i  klarownością formy.



Organista Arkadiusz Bialic poleca literaturę organową dostępną w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego


 

Paweł Łukaszewski Koncert na organy i orkiestrę smyczkową

– Nie jest łatwym wyzwaniem napisanie utworu na tak skomplikowany instrument jak organy. Jeszcze trudniejszym wyzwaniem jest skomponowanie koncertu na organy i orkiestrę, który wciągnie publiczność od pierwszych akordów, jak ma to miejsce w przypadku Koncertu organowego Francisa Poulenca czy Alfredo Caselli. Ta sztuka udała się Pawłowi  Łukaszewskiemu, a jego utwór kontynuuje najlepsze tradycje polskich koncertów organowych m.in. Mieczysława Surzyńskiego czy Tadeusza Machla. Być może powstanie w ostatnim czasie  imponujących organów w salach koncertowych Narodowego Forum Muzyki oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach będzie okazją do szerszej prezentacji utworów na organy z towarzyszeniem orkiestry również autorstwa polskich kompozytorów, co miałoby doniosłe znaczenie dla rozwoju polskiej kultury organowej.

Przedstawione publikacje pochodzą z katalogu wydawniczego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Dostępne są do kupienia w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, jako materiały wypożyczeniowe oraz publikacje na żądanie. W poszukiwaniu innych pozycji organowych zachęcamy do odwiedzenia zakładki Organy w naszej e-księgarni.

Najczęściej czytane:

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.