PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: orkiestrowe rekomendacje Alexandra Humali

2023-09-26

We wrześniu, na początku kolejnego sezonu artystycznego, celebrujemy instrument zbiorowy, jakim jest orkiestra. Do sięgnięcia w głąb katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i wyboru interesujących pozycji wielkoobsadowych zaprosiliśmy Alexandra Humalę, który pełni obecnie funkcję Dyrektora Artystycznego Filharmonii Krakowskiej. 
 

Karol Szymanowski – II Symfonia B-dur, op. 19

 

Tak się złożyło, że pierwszą partyturą, którą kupiłem za własne pieniądze na początku 2001 roku w Warszawie, była partytura II Symfonii Karola Szymanowskiego. Nie wiem, dlaczego mając osiemnaście lat kupiłem właśnie ją. Wtedy dopiero zaczynałem czytać orkiestrowe partytury i wydaje mi się, że sam zapis tej symfonii zachwycił mnie gęstością zapisu nutowego, nietypowym dla symfonii układem, nieznanymi mi wówczas instrumentami. W każdym razie byłem bardzo ciekaw tej partytury i dlatego ją kupiłem. Los sprawił, że w 2021 roku, dwadzieścia lat później, poprowadziłem Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej podczas wykonania tej symfonii w jej pierwotnej wersji po raz pierwszy po stu latach. Wspólnie dokonaliśmy też pierwszego w historii nagrania utworu w tej wersji.

 

Karol Szymanowski – Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę, op. 53

 

W 2005 roku na III Międzynarodowym Turnieju Dyrygentury Chóralnej „W stronę polifonii” we Wrocławiu zostałem wyróżniony dyplomem im. Zbigniewa Urbańskiego za najlepsze wykonanie Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego, który ufundowała jego córka, a zarazem przewodniczącą jury tego konkursu Zofia Urbańska-Krasnodębska. Otrzymałem także partyturę Stabat Mater Szymanowskiego i zakochałem się w tym dziele. Marzyłem, by ten utwór wykonać. Dopiero 23 lutego 2022 roku moje marzenie się spełniło dzięki orkiestrze, chórowi i solistom Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Następnego dnia nasz świat znowu się okrutnie zmienił….



Aleksander Humala, fot. Natalia Sprynca
 

Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową

 

Wykonywać muzykę Grażyny Bacewicz i jej słuchać jest wielkim szczęściem. Zarówno Koncert na orkiestrę smyczkową, jak i cała jej kompozytorska twórczość są genialne i ponadczasowe.

 

Wojciech Kilar – Krzesany

 

Bardzo lubię i cenię twórczość Wojciecha Kilara, Krzesanego szczególnie. Darzę go dużym sentymentem. To właśnie w tym utworze prowadziłem Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach podczas uroczystego otwarcia jej nowej siedziby przy placu Wojciecha Kilara właśnie. Był to jeden z moich pierwszych występów z NOSPR-em. 

 

Stanisław Skrowaczewski – Uwertura 1947 na orkiestrę symfoniczną

 

Niezwykła jest postać Stanisława Skrowaczewskiego, dyrygenta, kompozytora, muzyka. Miałem wielkie szczęście być jego asystentem w 2015 i 2016 roku. W roku 100. rocznicy urodzin Artysty chciałbym zwrócić uwagę właśnie na jego Uwerturę 1947 na orkiestrę symfoniczną, znajdującą się w katalogu PWM.

 

Joanna Wnuk-Nazarowa – Il tempo passa. Passacaglia na wielką orkiestrę symfoniczną

 

Utwór został dedykowany Elżbiecie Pendereckiej. Jest hymnem miłości i wsparcia dla bardzo bliskiej przyjaciółki, przeżywającej najtrudniejszy czas po śmierci swojego męża, wielkiego Krzysztofa Pendereckiego. Kompozycję prawykonała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej pod moją dyrekcją w swojej siedzibie 19 listopada 2022 roku.

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.