Aktualności
Instrument miesiąca: orkiestrowe rekomendacje Alexandra Humali
2023-09-26
We wrześniu, na początku kolejnego sezonu artystycznego, celebrujemy instrument zbiorowy, jakim jest orkiestra. Do sięgnięcia w głąb katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i wyboru interesujących pozycji wielkoobsadowych zaprosiliśmy Alexandra Humalę, który pełni obecnie funkcję Dyrektora Artystycznego Filharmonii Krakowskiej.
Karol Szymanowski – II Symfonia B-dur, op. 19
Tak się złożyło, że pierwszą partyturą, którą kupiłem za własne pieniądze na początku 2001 roku w Warszawie, była partytura II Symfonii Karola Szymanowskiego. Nie wiem, dlaczego mając osiemnaście lat kupiłem właśnie ją. Wtedy dopiero zaczynałem czytać orkiestrowe partytury i wydaje mi się, że sam zapis tej symfonii zachwycił mnie gęstością zapisu nutowego, nietypowym dla symfonii układem, nieznanymi mi wówczas instrumentami. W każdym razie byłem bardzo ciekaw tej partytury i dlatego ją kupiłem. Los sprawił, że w 2021 roku, dwadzieścia lat później, poprowadziłem Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej podczas wykonania tej symfonii w jej pierwotnej wersji po raz pierwszy po stu latach. Wspólnie dokonaliśmy też pierwszego w historii nagrania utworu w tej wersji.
Karol Szymanowski – Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę, op. 53
W 2005 roku na III Międzynarodowym Turnieju Dyrygentury Chóralnej „W stronę polifonii” we Wrocławiu zostałem wyróżniony dyplomem im. Zbigniewa Urbańskiego za najlepsze wykonanie Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego, który ufundowała jego córka, a zarazem przewodniczącą jury tego konkursu Zofia Urbańska-Krasnodębska. Otrzymałem także partyturę Stabat Mater Szymanowskiego i zakochałem się w tym dziele. Marzyłem, by ten utwór wykonać. Dopiero 23 lutego 2022 roku moje marzenie się spełniło dzięki orkiestrze, chórowi i solistom Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Następnego dnia nasz świat znowu się okrutnie zmienił….
Aleksander Humala, fot. Natalia Sprynca
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową
Wykonywać muzykę Grażyny Bacewicz i jej słuchać jest wielkim szczęściem. Zarówno Koncert na orkiestrę smyczkową, jak i cała jej kompozytorska twórczość są genialne i ponadczasowe.
Bardzo lubię i cenię twórczość Wojciecha Kilara, Krzesanego szczególnie. Darzę go dużym sentymentem. To właśnie w tym utworze prowadziłem Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach podczas uroczystego otwarcia jej nowej siedziby przy placu Wojciecha Kilara właśnie. Był to jeden z moich pierwszych występów z NOSPR-em.
Stanisław Skrowaczewski – Uwertura 1947 na orkiestrę symfoniczną
Niezwykła jest postać Stanisława Skrowaczewskiego, dyrygenta, kompozytora, muzyka. Miałem wielkie szczęście być jego asystentem w 2015 i 2016 roku. W roku 100. rocznicy urodzin Artysty chciałbym zwrócić uwagę właśnie na jego Uwerturę 1947 na orkiestrę symfoniczną, znajdującą się w katalogu PWM.
Joanna Wnuk-Nazarowa – Il tempo passa. Passacaglia na wielką orkiestrę symfoniczną
Utwór został dedykowany Elżbiecie Pendereckiej. Jest hymnem miłości i wsparcia dla bardzo bliskiej przyjaciółki, przeżywającej najtrudniejszy czas po śmierci swojego męża, wielkiego Krzysztofa Pendereckiego. Kompozycję prawykonała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej pod moją dyrekcją w swojej siedzibie 19 listopada 2022 roku.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.