Aktualności
KRÓLOWA, CO KOCHAŁA NIEMCA. PREMIERA ALBUMU WANDA JUŻ 31 MARCA!
2023-03-20
Losy legendarnej władczyni Krakowa przełożone na język współczesnej opery. „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej na podstawie Norwidowskiego misterium o tym samym tytule to najnowsza pozycja w katalogu ANAKLASIS. Na płycie blu-ray znajdzie się rejestracja prawykonania spektaklu oraz film dokumentalny o kompozytorce „Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery.
Twórczość Cypriana Kamila Norwida była obecna w życiu Joanny Wnuk-Nazarowej od najmłodszych lat. Fascynację Wandą zaszczepiła w niej Jadwiga Halina Gallowa, wybitna aktorka i legendarna wykładowczyni krakowskiej szkoły teatralnej. Podczas nauki w liceum muzycznym przyszła kompozytorka trafiła do prowadzonego przez Gallową „Koła żywego słowa”; w misterium Norwida przygotowanym na tych zajęciach zagrała tytułową rolę. Opracowując Wandę muzycznie oraz dedykując ją dawnej mentorce, kompozytorka spłaca symboliczny dług zaciągnięty w młodości.
Wnuk-Nazarowa podąża za norwidowską interpretacją legendy o córce Kraka – w tym ujęciu królowa nie rzuca się do Wisły, aby uniknąć małżeństwa z wodzem Germanów. To kobieta silna i mądra, władczyni, która musi wybrać między miłością do Rytygera a powinnością wobec poddanych. Tragiczne rozdarcie pomiędzy osobistym szczęściem a dobrem ogółu to wszakże idealny temat na operowe libretto.
Wanda to pierwsze dzieło operowe w katalogu Joanny Wnuk-Nazarowej oraz druga na świecie (po Vandzie Antonína Dvořáka) ukończona i wystawiona opera poświęcona legendarnej polskiej władczyni. To także unikatowe na skalę światową dzieło adaptujące tekst Norwida do potrzeb muzycznego języka dzieła operowego.
„Nie ma u mnie żadnego cytatu ani stylizacji na staropolszczyznę, choć pojawia się rzeczywiście rytm krakowiaka w partii Panny. Wynika to jednak wprost z rytmu tekstu. Tak to Norwid zapisał, nie mogłam więc tego pominąć. W rozmyślaniach Wandy zauważyć można z kolei rysunek kujawiaka, zaś marsz żałobny przy jej wstępowaniu na kopiec jest quasi-polonezem, na 5/4. Całość jednak jest jak najbardziej osadzona w języku muzyki naszych czasów, choć dalekim od awangardowości.” – tłumaczy kompozytorka.
Na płycie blu-ray znajdziemy rejestrację światowej premiery dzieła, która miała miejsce 10 września 2021 roku na wawelskim dziedzińcu arkadowym. Spektakl powstał w wyniku współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Opery Krakowskiej, Programu II Polskiego Radia oraz Zamku Królewskiego na Wawelu i był jednym z najważniejszych wydarzeń Roku Cypriana Kamila Norwida. Wawelską realizację wyreżyserował Waldemar Zawodziński. Kierownictwo muzyczne objął Michał Klauza, który poprowadził Orkiestrę, Chór, Chór Dziecięcy i Balet Opery Krakowskiej. Partie solowe wykreowali: Agata Schmidt (Wanda), Tomasz Konieczny (Grodny), Andrzej Lampert (Rytyger/Skald) oraz Paula Maciołek (Panna).
Wydawnictwo dopełnia film dokumentalny Pod presją dźwięku i słowa w reżyserii Violetty Rotter-Kozery. Dokument przybliża bogate życie Joanny Wnuk-Nazarowej jako dyrygentki, kompozytorki i kobiety w pełni oddanej kulturze; obejmuje najważniejsze wydarzenia z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego artystki, a jego osią są przygotowania do prawykonania Wandy. Film wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A.
Album WANDA 31 marca trafia do dystrybucji. Będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
1 kwietnia o godz. 18.30, w Operze Krakowskiej odbędzie się premiera scenicznej realizacji Wandy – przygotowywana przez realizatorów „wersji wawelskiej”. Spektakl zostanie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. W niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będzie można wziąć udział w spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową połączonym z pokazem zawartego na płycie filmu.
#wyostrzsłuch na serię IMAGES od ANAKLASIS
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Polskie Radio Program II, Culture.pl
Partner wydania: Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.