PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

KRÓLOWA, CO KOCHAŁA NIEMCA. PREMIERA ALBUMU WANDA JUŻ 31 MARCA!

2023-03-20

Losy legendarnej władczyni Krakowa przełożone na język współczesnej opery. „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej na podstawie Norwidowskiego misterium o tym samym tytule to najnowsza pozycja w katalogu ANAKLASIS. Na płycie blu-ray znajdzie się rejestracja prawykonania spektaklu oraz film dokumentalny o kompozytorce „Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery.

 

Twórczość Cypriana Kamila Norwida była obecna w życiu Joanny Wnuk-Nazarowej od najmłodszych lat. Fascynację Wandą zaszczepiła w niej Jadwiga Halina Gallowa, wybitna aktorka i legendarna wykładowczyni krakowskiej szkoły teatralnej. Podczas nauki w liceum muzycznym przyszła kompozytorka trafiła do prowadzonego przez Gallową „Koła żywego słowa”; w misterium Norwida przygotowanym na tych zajęciach zagrała tytułową rolę. Opracowując Wandę muzycznie oraz dedykując ją dawnej mentorce, kompozytorka spłaca symboliczny dług zaciągnięty w młodości.

Wnuk-Nazarowa podąża za norwidowską interpretacją legendy o córce Kraka – w tym ujęciu królowa nie rzuca się do Wisły, aby uniknąć małżeństwa z wodzem Germanów. To kobieta silna i mądra, władczyni, która musi wybrać między miłością do Rytygera a powinnością wobec poddanych. Tragiczne rozdarcie pomiędzy osobistym szczęściem a dobrem ogółu to wszakże idealny temat na operowe libretto.

 

 

Wanda to pierwsze dzieło operowe w katalogu Joanny Wnuk-Nazarowej oraz druga na świecie (po Vandzie Antonína Dvořáka) ukończona i wystawiona opera poświęcona legendarnej polskiej władczyni. To także unikatowe na skalę światową dzieło adaptujące tekst Norwida do potrzeb muzycznego języka dzieła operowego.

„Nie ma u mnie żadnego cytatu ani stylizacji na staropolszczyznę, choć pojawia się rzeczywiście rytm krakowiaka w partii Panny. Wynika to jednak wprost z rytmu tekstu. Tak to Norwid zapisał, nie mogłam więc tego pominąć. W rozmyślaniach Wandy zauważyć można z kolei rysunek kujawiaka, zaś marsz żałobny przy jej wstępowaniu na kopiec jest quasi-polonezem, na 5/4. Całość jednak jest jak najbardziej osadzona w języku muzyki naszych czasów, choć dalekim od awangardowości.” – tłumaczy kompozytorka.

Na płycie blu-ray znajdziemy rejestrację światowej premiery dzieła, która miała miejsce 10 września 2021 roku na wawelskim dziedzińcu arkadowym. Spektakl powstał w wyniku współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Opery Krakowskiej, Programu II Polskiego Radia oraz Zamku Królewskiego na Wawelu i był jednym z najważniejszych wydarzeń Roku Cypriana Kamila Norwida. Wawelską realizację wyreżyserował Waldemar Zawodziński. Kierownictwo muzyczne objął Michał Klauza, który poprowadził Orkiestrę, Chór, Chór Dziecięcy i Balet Opery Krakowskiej. Partie solowe wykreowali: Agata Schmidt (Wanda), Tomasz Konieczny (Grodny), Andrzej Lampert (Rytyger/Skald) oraz Paula Maciołek (Panna).

Wydawnictwo dopełnia film dokumentalny Pod presją dźwięku i słowa w reżyserii Violetty Rotter-Kozery. Dokument przybliża bogate życie Joanny Wnuk-Nazarowej jako dyrygentki, kompozytorki i kobiety w pełni oddanej kulturze; obejmuje najważniejsze wydarzenia z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego artystki, a jego osią są przygotowania do prawykonania Wandy. Film wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A.


Album WANDA 31 marca trafia do dystrybucji. Będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

1 kwietnia o godz. 18.30, w Operze Krakowskiej odbędzie się premiera scenicznej realizacji Wandy – przygotowywana przez realizatorów „wersji wawelskiej”. Spektakl zostanie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. W niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będzie można wziąć udział w spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową połączonym z pokazem zawartego na płycie filmu.

#wyostrzsłuch na serię IMAGES od ANAKLASIS

Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Polskie Radio Program II, Culture.pl

Partner wydania: Ruch Muzyczny

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?