Aktualności
Stacja Taniec - spotkanie z Jadwigą Majewską
2014-04-09
13 kwietnia w Gdańsku odbędzie się spotkanie z Jadwigą Majewską, tłumaczką książki Sally Banes „Terpsychora w tenisówkach”, która ukazała się pod koniec marca nakładem PWM i IMiT.
Spotkanie zacznie się o 20:00 w Dworku Artura w Gdańsku, poprowadzi je Magdalena Hajdysz
„Terpsychora w tenisówkach” Sally Banes to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Książka pojawiła się w Ameryce w 1977 roku (z nowym wstępem w 1987) i dziś stanowi pozycję klasyczną, wielokrotnie wznawianą i tłumaczoną na wiele języków, funkcjonującą jako podręcznik akademicki. Napisana przystępnym językiem ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna. Zarazem jednak rozważania te mają charakter uniwersalny, traktują o tańcu jako takim, gdyż dokonania artystów, o których pisze autorka, stanowią źródło inspiracji dla tego, co w tej dziedzinie sztuki dzieje się obecnie.
Syntetyczny wstęp opowiada historię postmodernistycznego ruchu a dziesięć portretów najważniejszych postaci tamtej epoki wypełniają wnikliwe opisy i błyskotliwe interpretacje przedstawień oraz zdjęcia. Erudycja autorki pozwala poznać nie tylko taniec ale również sztukę plastyczną, teatralną i, rodzący się w Nowym Jorku lat 60. i 70., performance artystyczny. Obowiązkowa lektura dla każdego zainteresowanego tańcem współczesnym, awangardową sztuką, Nowym Jorkiem, Ameryką.
Sally Banes to gwiazda amerykańskiej krytyki tańca, ekspert współczesnej sceny tańca i nowych trendów stale pojawiających się w sztuce. Jako pierwsza zaczęła dokumentować dokonania twórców amerykańskiej awangardy tanecznej. Była szefem Wydziału Tańca w University of Wisconsin-Madison i członkiem rady tegoż wydziału oraz prezesem i honorowym członkiem Society of Dance History Scholars. W 2003 roku została nagrodzona za całokształt działalności przez Congress of Research in Dance. Obecnie, z uwagi na stan zdrowia, Banes nie jest już aktywna zawodowo.
JADWIGA MAJEWSKA - krytyk, teoretyk, kurator, wykładowca. Ukończyła religioznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, na którym gościnnie prowadzi autorskie zajęcia z historii, teorii tańca i analizy spektaklu tanecznego. Pisze o tańcu, a także o teatrze, sztukach plastycznych. Regularnie pisuje do miesięcznika „Teatr” – gdzie jest stałą współpracowniczką i autorką bloków monograficznych poświęconych tańcowi – oraz do „Didaskaliów”. Publikowała także m.in. w „Znaku”, „Tygodniku Powszechnym”, „Res Publice Nowej”, „Arttaku”. Współpracowała także jako konsultant programowy z TVP Kultura.
Wykłada i prowadzi warsztaty na temat historii i teorii tańca oraz pisania o tańcu. Jest autorką przygotowanego z okazji Kongresu Kultury Polskiej w 2009 roku Raportu o stanie tańca współczesnego w Polsce (wraz z Joanną Szymajdą), autorką przygotowanego z okazji Kongresu Tańca 2011 roku Raportu o stanie tańca w Krakowie, oraz poświęconej polskiej scenie tanecznej książki The Body Revolving the Stage. New Dance in New Poland (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2011). Współtworzyła również sześć tomów popularyzatorskiej serii Gazety Wyborczej – Balet i Taniec. Była selekcjonerką kilku festiwali, w tym m.in. Baltic Movement Contest i Polskiej Platformy Tańca 2010, oraz jedną z koordynatorek I Kongresu Tańca w 2011 roku. Jako kuratorka prowadzi kilka równoległych międzynarodowych projektów artystycznych i edukacyjnych (m.in. wraz z Katarzyną Bester jest kuratorką Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie).
Jako krytyczka zajmuje się przede wszystkim polskim oraz amerykańskim tańcem współczesnym – kilka lat spędziła w USA. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2011, w ramach którego opracowała dwie antologie tekstów o tańcu współczesnym (publikacja planowana jesienią 2013), pracuje także nad polskim tłumaczeniem Terpsychory w tenisówkach Sally Banes (publikacja jesienią 2013, PWM).
Jest współzałożycielką Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca. Zasiada w Radzie Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca, jest członkiem Dance Critics Association oraz Congress of Research in Dance. Autorka i kuratorka MAKT – Mobilnej Akademii Krytyki Tańca.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.